5 błędów przy projektowaniu wizytowki

5 najpopularniejszych błędów w projektowaniu wizytówki

Wizytówka firmowa – nieodłączna przy prowadzeniu firmy, tym bardziej jeżeli masz bezpośredni kontakt ze swoimi klientami. Najprostsza forma reklamy, mogą być imienne lub ogólne, zawierają przeważnie imię, nazwisko, telefon, adres strony www, adres siedziby firmy oraz firmowe logo.

  1. Zbyt dużo informacji. Najczęściej zamawiane wizytówki są w formatach 90×50 lub 85x55mm, to bardzo niewiele. Część przedsiębiorców chce poinformować odbiorców o swoich produktach, zaletach, misji firmy, logo, telefony i jeszcze dać chwytliwe hasło reklamowe. Na tak małej powierzchni duża ilość tekstów będzie nieczytelna, Twoi klienci i tak biorą wizytówkę tylko aby mieć kontakt do Ciebie. Zazwyczaj już wiedzą z czym się zajmujesz. Nieczytelna wizytówka nie spełni swojej funkcji.
  2. Dobór nieodpowiednich materiałów. Wizytówki są tak popularne, że gama papierów, uszlachetnień do ich produkcji jest bardzo bogata. Jeżeli w drukarni nam nie doradzą lub zamawiamy sami w drukarni online (tutaj przeczytasz o różnicach między drukarnią online a stacjonarną) możemy nieodpowiednio dobrać materiał do projektu graficznego. Pamiętaj o podstawowej zasadzie, folia mat sprawia, że kolory wydają się bledsze a błysk je uwydatnia. Zatem jeżeli w twoim projekcie są pastelowe, jasne barwy dodanie folii mat może być niewskazane. Jeżeli np.: masz w swoim znaku firmowym drobne elementy papier ozdobny o wysokiej gramaturze lub uwydatnionej fakturze może pogorszyć widoczność logo. Zawsze warto przed drukiem skonsultować się z drukarzem lub osobą przygotowującą projekt.
  3. Wybór najtańszej opcji. Cena kusi, mieć jak najwięcej najniższym kosztem. Wizytówki są małe, jakość druku i dobór odpowiednich materiałów dają pewność, że nasz projekt graficzny będzie prezentował się odpowiednio. Niestety najtańsze oferty na rynku często nie biorą się znikąd. Takie firmy używają tańszych materiałów i drukują na urządzeniach, których jakość wydruku pozostawia wiele do życzenia. Jeżeli jeszcze dodatkowo zrezygnujemy z zabezpieczenia (np.: folia błysk) to nasza wizytówka szybo się zniszczy. W takiej sytuacji nawet najlepszy projekt straci na swojej atrakcyjności.
  4. Rozmieszczenie danych i elementów graficznych na całej szerokości projektu. Wizytówki drukowane są na arkuszach, które po zadrukowaniu docinane są do odpowiedniego kształtu. Cięcie odbywa się maszynowo, kartki ułożone są w stosy i może zdarzyć się drobne przesunięcie 1-3mm względem projektu. Dlatego umieszczanie ważnych informacji lub na przykład logo blisko którejś z krawędzi może prowadzić do jej przycięcia lub sprawić, że projekt będzie wydawał się krzywy. Trzymajmy się najlepiej w wewnętrznym marginesie bezpieczeństwa który wynosi około 3mm od formatu netto. (tutaj przeczytasz jak wygląda techniczne przygotowanie projektu do druku).
  5. Forma. Wizytówka w formie prostokąta to klasyka, na rynku dostępne są również inne warianty, kwadraty, koła czy też składane, nic nie stoi na przeszkodzie abyś sam wymyślił format. Część firm używa swoich własnych produktów odpowiednio dostosowanych tak aby były nośnikiem głównych danych. Czasem mamy jednak do czynienia z przerostem formy nad treścią, pamiętaj, że wizytówka musi być łatwa w przechowywaniu (na przykład w portfelu) i spełniać swoją podstawową funkcję. Jeżeli, ktoś jej nie zatrzyma lub nie będzie wiedział jak z niej skorzystać – będzie bezużyteczna.

Warto pamiętać o tych podstawowych zasadach przy projektowaniu czy zamawianiu wizytówek. Tych co poszukują oryginalnych projektów zapraszamy do składania zamówień.


PRZECZYTAJ WIĘCEJ

Rebranding - kiedy?

Projekty na potrzeby poligrafii

Outsourcing usług graficznych

Logo brief