budowa logo

Budowa logo

LOGO składa się z jednej, dwóch lub trzech części.
Logotyp – nazwa firmy lub marki przedstawiona przeważnie w formie spersonalizowanej.
Sygnet – część graficzna przedstawiająca charakterystyczne dla firmy, marki elementy.
Slogan/tagline – część słowna, hasło przewodnie mające na celu przyciągnąć uwagę lub podkreślić charakter firmy.

Przy projektowaniu znaku firmowego warto mieć na uwadze jego praktyczne wykorzystanie przez zamawiającego. Dla potrzeb firm prężnie działających w social media długie poziome logo nie będzie dobrze się prezentować np.: jako zdjęcie profilowe, gdzie w większości sytuacji takie zdjęcia oparte są na bazie kwadratu/koła. Jeżeli nazwa jest długa i nie mamy wpływu na jej zmianę, dobrze jest opracować wyrazisty sygnet, który będzie wykorzystany w takiej sytuacji. Dla firmy, która opiera swój marketing na działaniach BTL i często wykorzystuje gadżety w swoich działaniach promocyjnych prosty znak, jedno lub dwukolorowy będzie praktyczniejszy w użyciu i zmniejszy koszty produkcji.

Jeżeli chcesz uwydatnić wartości jakimi kieruje się Twoja firma lub podkreślić jej atuty warto dodać tagline do znaku firmowego. Powinien on być krótki i łatwo zapadający w pamięć konsumenta, odróżniać Cie od konkurencji i jest to kolejny element pozwalający Twoim klientom na identyfikację z Tobą. Jeżeli jednak nie masz na to pomysłu nie warto robić tego na siłę, w takim przypadku efekt może być wręcz odwrotny. Pamiętaj, że slogan pod logo zawsze możesz dodać w przyszłości gdy będzie to miało większą zasadność.

W wielu przypadkach sam logotyp może być już wystarczający do stworzenia zapadającego w pamięć logo. Bardzo istotna w takim przypadku jest sama nazwa firmy/marki. Naming to osobny dział marketingu zajmujący się tworzeniem nazw usług i produktów i wbrew pozorom nie jest to sprawa prosta i składa się na nią wiele czynników. Dlatego jeżeli mamy już nazwę firmy i jest ona dosyć ogólna jak np.: Piekarnia Jan Kowalski sam logotyp może nie być wystarczający.

Nie każdy musi znać poprawną nomenklaturę, ale warto o tym pamiętać dla łatwiejszej komunikacji, szczególnie wtedy jeżeli mamy częsty kontakt z branżą szeroko pojętej reklamy.


Outsourcing projektów graficznych

Słownik pojęć graficznych

Kalendarz marketingowy 2021

Projektowanie materiałów promocyjnych