Czy wiesz że…

Budowa logo

Potrzebuję logotyp albo logo – sam nie wiem, a czy jest jakakolwiek różnica? Często te pojęcia są postrzegane przez klientów, nawet tych doświadczonych, jako tożsame a w rzeczywistości tak nie jest. Poniżej przestawiamy w formie graficznej co i jak należy rozumieć.

LOGO składa się z jednej, dwóch lub trzech części.
Logotyp – nazwa firmy lub marki przedstawiona przeważnie w formie spersonalizowanej.
Sygnet – część graficzna przedstawiająca charakterystyczne dla firmy, marki elementy.
Slogan/tagline – część słowna, hasło przewodnie mające na celu przyciągnąć uwagę lub podkreślić charakter firmy.

Nie każdy musi znać poprawną nomenklaturę, ale warto o tym pamiętać dla łatwiejszej komunikacji, szczególnie wtedy jeżeli mamy częsty kontakt z branżą szeroko pojętej reklamy.


Proste, skomplikowane, kolorowe czy stonowane – jakie logo jest najlepsze?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Firmy są różne i mają różne potrzeby, odmienne są również formy wykorzystania logo. Dla przykładu, firma transportowa będzie potrzebowała projektu, który umieści na stronie internetowej, ulotkach lub samochodach ciężarowych. Wirtualny kantor, swój projekt głównie będzie eksploatował w formie elektronicznej. Innych kolorów użyjemy projektując dla przedszkola a innych dla domu pogrzebowego. Specyfika danej branży pozwala nam wstępnie określić główny kierunek w jakim będą zmierzały prace projektowe. Wychodzimy z założenia, że mniej znaczy więcej i przekłada się to również na realne koszty. Doradzamy naszym klientom aby logo składało się z maksymalnie trzech kolorów, ułatwi to jego dalszą eksploatację na różnych polach. Dodatkowe kolory mogą również generować dodatkowy koszt przy produkcji materiałów promocyjnych.

Chciałbym mieć w swoim projekcie ® lub TM, czy mogę?

R w kółku oznacza z angielskiego registered, czyli zarejestrowany, używamy go dla znaków towarowych (również nazw czy logo) zastrzeżonych w urzędzie patentowym. Jeżeli tego nie zrobiliśmy nie możemy posługiwać się „erką”.
Co do znaku TM, jest to skrót Trade Mark czyli znak towarowy i oznacza on po prostu, że np. dane logo używane jest jako znak towarowy i nie wymaga zgłoszenia w żadnym urzędzie. Zatem znak TM, jeżeli chcemy, możemy umieszczać w swoich projektach.

Znaczenie kolorów

Kolory odbieramy nie tylko poprzez oko ale również przez nasz mózg, mogą wpływać na nasze emocje a nawet wywoływać reakcje fizyczne. Warto stosować i mieć na uwadze podstawowe znaczenie kolorów w projektach graficznych.

Czarny: prestiż, luksus, elegancja, tajemniczość
Biały: niewinność, elegancja, lekkość, estetyka
Czerwony: siła, miłość, pożądanie, determinacja, pasja
Różowy: radość, miłość, seks, optymizm
Niebieski: bezpieczeństwo, czystość, zaufanie, stabilizacja
Zielony: spokój, szczęście, bezpieczeństwo, zdrowie

Rodzaje wydruków poligraficznych

Dla osoby zajmującej się wydrukami, technologa druku mniejsze znaczenie mają treści jakie umieszczamy na naszych wydrukach a o wiele ważniejsza jest sama konstrukcja produktu. Wydruki możemy podzielić na trzy główne grupy: luźne, złożone, oprawy.
Druki luźne to wszelkiego rodzaju materiały występujące w formie prostej, pojedynczej części nie połączonej z inną w żaden sposób.
Tutaj możemy wymienić takie materiały jak np: wizytówki, ulotki, torby papierowe (są one składane i klejone ale najczęściej drukowane z jednego elementu), plakaty lub nawet gazety (strony są włożone jedna w drugą ale nie łączą się ze sobą).
Druki złożone to takie, które są ze sobą połączone np.: bloczki (notesy), gazety, opakowania, stanowiące jedną całość ale nie posiadające okładki.
Oprawy to szeroka gama produktów składających się z kilku elementów oraz oddzielnej okładki, różniącej się od elementów wewnętrznych (np. folder może mieć swoją okładkę, ale jeżeli wykonana ona jest z tego samego papieru co sam folder wtedy nie jest oprawą a drukiem złożonym).

Grafika komputerowa – krótka historia

W dzisiejszych czasach grafika komputerowa jest zjawiskiem powszechnym, swój początek może datować na lata 50 dwudziestego wieku gdzie wykorzystywana była głównie w przedsiębiorstwach czy przemyśle rządowym. Wraz z rozpowszechnianiem i rozwojem komputerów grafika zaczęła docierać do szerszego grona. W tym aspekcie warto wspomnieć o dwóch firmach, IBM w latach 60 wprowadził na rynek pierwszą komercyjną stację graficzną: IBM 2250 Display Unit. Drugą firmą było Apple, dzięki któremu w latach 80 otrzymaliśmy komputer osobisty Macintosh II wraz z oprogramowaniem graficznym pozwalającym początkującym jak i doświadczonym artystom rozwijać swoje umiejętności na nowym polu. Kilka kartek z kalendarza: 1950 – pierwsze monitory graficzne, 1982 – film Tron Stevena Lisbergera jako pierwszy film wykorzystuje grafikę komputerową, 1995 – Toy Story – pierwszy w całości film stworzony za pomocą grafiki komputerowej.

INSTAGRAM, LINKEDIN – WYKORZYSTAJ TO!

Korzystasz z Instagrama lub Linkedin jako narzędzi do kreowania wizerunku Twojej firmy? Te dwa media społecznościowe dają prostą możliwość zamieszczania serii grafik, zdjęć (karuzeli) w publikowanych postach. Dzięki funkcji łatwego przesuwania w bok możemy zamieścić więcej treści, przydaje się to szczególnie w przypadku gdy posiadamy nowy produkt i chcemy powiedzieć o nim jak najwięcej. Wtedy pojedynczy post może nie wystarczyć. Daje to również więcej możliwości przy tworzeniu projektów graficznych bannerów promocyjnych w jednej serii.

Warto tą funkcjonalność wykorzystać przy postach gdy:
– chcesz pokazać wiele styli, wariantów jednego produktu
– uwydatnić interesujące szczegóły
– przekazać więcej informacji w graficzny sposób w jednym poście

KOLORY PANTONE NA ROK 2021

Jak co roku Instyt PANTONE wybiera kolory przewodnie na dany rok, w tym roku to PANTONE 17-5104 Ultimate Gray i PANTONE 13-0647 Illuminating.

Już od przeszło 20 lat specjaliści z firmy Pantone analizują trendy w niemal każdej dziedzinie życia, prowadzą badania nad psychologią koloru, doradzają dobory odpowiednich barw przy tworzeniu identyfikacji wizualnej, wszelakich projektów graficznych wykorzystując psychologię i emocje towarzyszące kolorom.

PANTONE 17-5104 Ultimate Gray ma symbolizować solidne i niezawodne elementy, które są wieczne i stanowią solidną podstawę a PANTONE 13-0647 Illuminating to skrzący się z żywością, rozgrzewający żółty odcień nasycony energią słoneczną. Takie połączenie ma symbolizować głębsze poczucie zamyślenia z optymistyczną obietnicą słonecznego dnia.

Projekty graficzne –  aby łatwiej było się komunikować, przedstawimy poniżej kilka przydatnych pojęć związanych z projektowaniem graficznym.

CMYK – paleta kolorystyczna używana najczęściej w druku offsetowym. Druk odbywa się z 4 kolorów Black, Magenta, Cyjan, Yellow
RGB – paleta kolorystyczna (korzystają z niej np. monitory komputerowe czy drukarki atramentowe). Skrót pochodzi o nazw kolorów Red, Green, Blue.
PANTONE/PMS – paleta kolorystyczna opracowana przez firmę Pantone inc. z USA, używana np. w druku na gadżetach reklamowych czy przemyśle tekstylnym. Skrót PMS pochodzi od Pantone Matching System.

Grafika rastrowa – potocznie bitmapa, czyli grafika przedstawiona w formie pikseli zapisywana najczęściej w formatach bmp, jpg, png, tiff. Zaletą jej jest dobre odzwierciedlenie zdjęć czy skomplikowanych obrazów, wadą utrata jakości wraz z powiększaniem obrazu.

Grafika wektorowa – rodzaj grafiki zapisanej za pomocą figur lub brył geometrycznych opartych na równaniach matematycznych, jest w pełni skalowalna, czyli nie doświadczamy utraty jakości wraz z powiększeniem obrazu. Niezalecana do odzwierciedlania obrazów fotorealistycznych. Popularne rozszerzenia plików to svg, eps, cdr, ai, pdf* (wiele programów oferuje eksport plików do tego formatu zatem taki plik może zawierać zarówno grafikę rastrową jak i wektorową)

Brief – dokument/formularz precyzujący główne cele i założenia danego projektu. Jest niezmiernie ważny pod kątem realizacji danego zlecenia gdyż systematyzuje i ułatwia współpracę obu stronom.

Spady – większość projektów drukowanych jest z większych arkuszy, które są docinane do odpowiedniego formatu, dzięki temu nie mamy np. białych marginesów na ulotkach. Obszar jaki jest „ucinany” to tzw. spady.

Obszar netto/brutto – obszar netto to nasz właściwy projekt, taki format chcemy otrzymać. Obszar brutto to obszar nieco większy na którym również nachodzi projekt ale służy on temu aby pracę dociąć do odpowiedniego formatu. Obszar brutto minus obszar netto daje nam spady.

Bigi – mechanicznie wykonane zagięcia, służące np. lepszemu składaniu ulotki.

Sztancowanie – czynność introligatorska polegająca na wycięciu wydrukowanej pracy.

Szparowanie – wyodrębnienie pożądanego elementu z projektu graficznego np. poprzez usunięcie tła.

Kaszerowanie
– oklejenie przeważnie grubszych materiałów (karton, tektura) cieńszym papierem, zadrukowanym lub nie, zazwyczaj w celach dekoracyjnych.

DTP – przygotowanie materiałów do druku.

Proof cyfrowy – specjalny wydruk cyfrowy mający na celu odwzorowanie kolorów w przyszłym druku. Kolory jakie widzimy na monitorze mogą odbiegać od rzeczywistych dlatego zalecamy wykonanie takiego wydruku próbnego szczególnie przy drukach wysokonakładowych lub kosztownych.

Druk offsetowy – druk wysokonakładowy, charakteryzuje się niskim kosztem jednostkowym przy dużych nakładach, wysoką jakością i większym kosztem uruchomienia samego procesu druku. Maszyny offsetowe drukują przeważnie z palety CMYK i/lub PANTONE. Opłacalny w przypadku druku ulotek, plakatów, folderów, broszur, plakatów, biletów, naklejek, katalogów, książek, kalendarzt, notesów, biuwarów.

Druk cyfrowy – niskonakładowy, możliwość druku pojedynczych egzemplarzy, opłacalny przy niewielkich nakładach, brak kosztów „rozruchowych”, nieco gorsza jakość, stosunkowo niewielki spadek kosztów jednostkowych przy zwiększanym nakładzie. Drukiem cyfrowym zasadniczo możemy wydrukować większość tych samych materiałów co drukiem offsetowym ale należy pamiętać o kwestiach jakości wydruku.

Druk solwentowy – technika druku stosowana przeważnie do druku wielkoformatowego np. bannery, rollupy.

Sitodruk – technika druku stosowana np. na tkaninach, drewnie, plastiku. Opłacalna przy większych nakładach. Przed drukiem wymagane jest przygotowanie matryc, osobno na każdy kolor zawarty w projekcie. Przeważnie stosowana do nadruków bez przejść tonalnych.

Druk DTG – technika drukowania na tkaninach, białych i kolorowych(na kolorowych wymagany jest poddruk kolorem białym) (głównie bawełna), stosowana dla projektów z dużą ilością kolorów, przejść tonalnych. Dobre odzwierciedlenie projektów graficznych, stosunkowo niska trwałość nadruku.

Druk sublimacyjny – stosowany głównie dla projektów z dużą ilością kolorów, przejść tonalnych. Przeważnie stosowana na tkaninach poliestrowych białych, lub innych specjalnie przygotowanych do tego podłożach (np. breloki, kubki). Wysoka trwałość nadruków.

Druk UV – cyfrowy druk w pełnym kolorze na różnych powierzchniach (plastik, drewno, metal, szkło), powierzchnie zadrukowane muszą być płaskie bez wystających elementów (tak samo jak zwykłych drukarkach atramentowych głowica drukując nanosi projekt bezpośrednio na obiekt).

Folia mat/błysk
– folia wykorzystywana w celu zabezpieczenia wydruku lub nadania mu odpowiedniej faktury. Należy pamiętać, że wybierając folię mat, nasz projekt będzie miał nieco mniej intensywne kolory.

Lakier wybiórczy UV – stosuje się go w celu uwydatnienia (błysk) wybranych elementów z projektu, przeważnie łączy się z go z folią mat dla uzyskania większego kontrastu.

Lakier dyspersyjny – lakier nakładany na wydruki w celu ich zabezpieczenia.

DPI liczba punktów obrazu przypadająca na cal. Jednostka stosowana do określenia rozdzielczości urządzeń drukujących.

PPIliczba pikseli przypadająca na cal długości. Jednostka stosowana do określania rozdzielczości obrazów rastrowych.