Grafika rastrowa a wektorowa

Grafika rastrowa (inaczej nazywana bitmapową) jest to przeniesienie obrazu na urządzenie wyjściowe (np.: monitor) za pomocą siatki pikseli (najmniejszy element obrazu w postaci kwadratu) w danym kolorze. Jeden piksel ma jeden kolor, nie istnieją piksele wielokolorowe. Taki rodzaj grafiki doskonale sprawdza się przy odwzorowaniu dużej ilości barw, przejść tonalnych oraz wszędzie tam gdzie potrzebne jest realistyczne odwzorowanie obrazu.
Biorąc pod uwagę fakt, że każdy piksel musi być zapisany w pamięci komputera osobno, to obrazy o wysokiej rozdzielczości wymagają dużej ilości pamięci na dysku. Takie projekty można skalować i kompresować różnymi metodami ale każda z takich metod prowadzi do utraty jakości – co w pewnych przypadkach jest nie do przyjęcia. Najpopularniejsze formaty zapisywania plików rastrowych to jpg, png, bmp, tiff. Ten rodzaj grafiki najlepiej sprawdza się przy projektach graficznych na użytek cyfrowy: strony www, social media, mailingi czy newslettery. Możemy i wykorzystujemy je również w poligrafii oraz druku wielkoformatowym ale przy zachowaniu odpowiednich wytycznych, niekiedy jeżeli nie dysponujemy odpowiednim obrazem nadającym się do druku musimy z niego zrezygnować i zastąpić go innym.
Grafika wektorowa (obiektowa, krzywe) nie składa się z pikseli a z nachodzących w odpowiedniej kolejności na siebie obiektów geometrycznych. Dzięki temu możemy zmieniać rozmiar takich projektów bez utraty jakości. Ta cecha jest niezmiernie istotna przy projektowaniu firmowego logo, aby zamawiający w przyszłości mógł wykorzystać swój znak firmowy na każdym polu jakie będzie mu potrzebne. Jeżeli projekt logotypu marki posiadamy tylko w formacie rastrowym, np.: 10x2cm , wykorzystanie go na billboardzie lub przy oklejeniu samochodu służbowego staje się niemożliwe. Do zapisywania krzywych wykorzystujemy przeważnie rozszerzenia: svg, cdr, ai, eps oraz pdf (w tym ostatnim można również zapisać grafikę bitmapową dlatego nie należy oceniać projektów tylko po samej formie zapisu). Najprostszym sposobem, jeżeli mamy do czynienia z pracą zapisaną np.: w formacie pdf, na ocenienie czy projekt graficzny jest w krzywych czy bitmapach jest jego wielokrotne przybliżenie. Elementy grafiki zapisane w bitmapie będą coraz bardziej ukazywać pojedyncze piksele a wektory pozostaną cały czas „ostre”. (jak na ilustracji powyżej).

Grafikę rastrową możemy zamieniać na wektory – taki proces nazywamy trasowaniem lub wektoryzacją. Piksele zamieniane są wtedy na figury geometryczne najlepiej odwzorowujące pierwotny obraz. Im bardziej złożona jest bitmapa tym trudniej będzie oddać jej pierwotny wygląd w wektorach. Istnieją różne narzędzia do wykonania takiego procesu jednak przy obrazie z dużą ilością szczegółów i niewielkich obiektów nigdy obraz nie będzie idealnie wierny pierwowzorowi.
Każdy rodzaj grafiki ma swoje plusy i minusy, bitmapy będą tracić na jakości wraz ze skalowaniem a grafika wektorowa nie odda takiej złożoności barw i realizmu. Co wybierzemy zależy od tego czego będzie wymagał od nas sam projekt, oba te rodzaje można ze sobą łączyć dla maksymalizacji efektów przy pamiętaniu o ich właściwościach.
PRZECZYTAJ WIĘCEJ