Projektowanie materiałów promocyjnych

Gadżety możemy podzielić na kilka grup:

Produkty własne / próbki w zależności od tego czym nasza firma się zajmuje, możemy rozdawać próbki tak zwane sample, które przybliżą klientowi profil naszej firmy a jednocześnie będą miłym podarunkiem. Takie próbki możemy opakować w sposób niestandardowy, (często samo opakowanie może spełniać funkcję gadżetu) lub dystrybuować je w sposób niestandardowy. Często spotykane w branży spożywczej czy tekstylnej.

Produkty noname możemy do niej zaliczyć: artykuły biurowe, szkolne, sportowe, galanteria kuchenna, elektronika, narzędzia, małe agd, akcesoria IT, art. medyczne, poligraficzne czy słodycze. Większość z tych artykułów jest importowana z dalekiego wschodu, nie noszą one żadnych oznaczeń producenta, a jedynie niezbędne oznaczenia logistyczne specjalnie przygotowane do oznakowania wybranym logo czy hasłem.

Charakteryzują się atrakcyjną ceną, szczególnie w porównaniu z markowymi odpowiednikami, lecz czasami idzie to w parze z jakością. Plusem jest to, że w większości przypadków są sprawdzone pod kątem naniesienia na nich nadruku i oznakowanie ich nie sprawia większych problemów.

Produkty znanych marek – zakresem podobna linia produktowa co powyżej, z tą różnicą, że posiadają naniesione już logo firmy/marki. W niektórych przypadkach właściciel marki zastrzega prawo do nanoszenia dodatkowych oznaczeń czy znaków towarowych. Ich mocną cechą jest rozpoznawalność, dobra jakość ale i wyższa, często wysoka cena.

Mogą się tu również pojawić problemy z brandowaniem, gdyż, albo nie ma to przestrzeni (logo marki zajmuje odpowiednie miejsca), albo produkt w końcowej fazie produkcji został tak przygotowany, że np.: farba przeznaczona do nadruku nie trzyma się danego podłoża. Warto też wspomnieć, że niektórzy producenci, oferują swoje flagowe produkty bez swojego oznakowania a w zamian dają możliwość pełnej personalizacji nie tracąc przy tym na jakości.

Produkcja indywidualna – istnieje możliwość zamówienia gadżetów wyprodukowanych od podstaw według naszego pomysłu. Najpopularniejsze rozwiązania w tej dziedzinie to słodycze, poligrafia, maskotki czy elektronika. Ten rodzaj produktów daje nam prawie nieograniczone możliwości ze względu na pełną kontrolę od projektu do wykonania. Część tego typu artykułów możemy wykonać w Polsce, Unii Europejskiej a większość w krajach dalekiego wschodu.

Istotnym elementem takiej produkcji jest nakład i czas, przeważnie indywidualna produkcja łączy się z ilościami rzędu kilku – kilkunastu tysięcy sztuk a czas oczekiwania liczymy na tygodnie i miesiące. Warto więc zaplanować z dużym wyprzedzeniem akcje z u działem takich gadżetów. Ich największą siłą jest niepowtarzalność i oryginalność.
Projektując artykuły promocyjne od podstaw czy przygotowując projekty na istniejące już produkty należy mieć na uwadze nie tylko kwestie odpowiedniego dobrania ich do grupy odbiorców ale również możliwości nadruku, techniczne czy logistyczne.

Dlaczego odpowiedni projekt jest tak ważny? Często jest tak, że agencja marketingowa przygotowując wizualizacje dla klienta (np.: przy opracowaniu księgi znaku) skupiona jest na walorach estetycznych i nie zastanawia się nad aspektem technicznym późniejszego wykonania. Klient otrzymując takie projekty prędzej czy później będzie chciał je wykonać i tu mogą pojawić się problemy.
Brak możliwości wykonania lub bardzo duże koszty. O ile przy projektach poligraficznych ilość użytych kolorów nie ma tak dużego znaczenia a przy projektach cyfrowych – żadnego, o tyle przy produkcji gadżetów już tak. Popularne techniki znakowania jak np.: sitodruk, druk tamponowy czy termotransfer oprócz kosztów wykonania samego nadruku posiadają również koszt wykonania matrycy 1 kolor = 1 matryca. Druk w pełnym kolorze (DTG, sublimacja, druk UV) nie mają takich kosztów ale za to nie są możliwe do wykonania na każdym materiale. Haft czy tłoczenie są ograniczone minimalną wielkością elementów. Mamy do wyboru wtedy trzy opcje; albo ponosimy duże koszty produkcji albo stajemy przed koniecznością ponownego zaprojektowania nadruków albo idziemy na kompromis i wykonujemy tańszą (zubożoną) wersję. Żadna z tych opcji nie jest optymalnym rozwiązaniem, dlatego wszystkie aspekty techniczne powinny być brane na etapie samego projektu graficznego.


PRZECZYTAJ WIĘCEJ

Ulotki reklamowe formaty

Słownik pojęć graficznych

Jaką drukarnię wybrać stacjonarną czy online?

Kalendarz marketingowy 2021