Słownik pojęć graficznych

Słownik pojęć graficznych

CMYK – paleta kolorystyczna używana najczęściej w druku offsetowym. Druk odbywa się z 4 kolorów Cyjan, Magenta, Yellow, Black.

RGB
– paleta kolorystyczna (korzystają z niej np. monitory komputerowe czy drukarki atramentowe). Skrót pochodzi o nazw kolorów Red, Green, Blue.

PANTONE/PMS
– paleta kolorystyczna opracowana przez firmę Pantone inc. z USA, używana np. w druku na gadżetach reklamowych czy przemyśle tekstylnym. Skrót PMS pochodzi od Pantone Matching System.

Grafika rastrowa – potocznie bitmapa, czyli grafika przedstawiona w formie pikseli zapisywana najczęściej w formatach bmp, jpg, png, tiff. Zaletą jej jest dobre odzwierciedlenie zdjęć czy skomplikowanych obrazów, wadą utrata jakości wraz z powiększaniem obrazu.

Grafika wektorowa – rodzaj grafiki zapisanej za pomocą figur lub brył geometrycznych opartych na równaniach matematycznych, jest w pełni skalowalna, czyli nie doświadczamy utraty jakości wraz z powiększeniem obrazu. Niezalecana do odzwierciedlania obrazów fotorealistycznych. Popularne rozszerzenia plików to svg, eps, cdr, ai, pdf* (wiele programów oferuje eksport plików do tego formatu zatem taki plik może zawierać zarówno grafikę rastrową jak i wektorową)

Brief – dokument/formularz precyzujący główne cele i założenia danego projektu. Jest niezmiernie ważny pod kątem realizacji danego zlecenia gdyż systematyzuje i ułatwia współpracę obu stronom.

Spady – większość projektów drukowanych jest z większych arkuszy, które są docinane do odpowiedniego formatu, dzięki temu nie mamy np. białych marginesów na ulotkach. Obszar jaki jest „ucinany” to tzw. spady.

Obszar netto/brutto – obszar netto to nasz właściwy projekt, taki format chcemy otrzymać. Obszar brutto to obszar nieco większy na którym również nachodzi projekt ale służy on temu aby pracę dociąć do odpowiedniego formatu. Obszar brutto minus obszar netto daje nam spady.

Bigi – mechanicznie wykonane zagięcia, służące np. lepszemu składaniu ulotki.

Sztancowanie – czynność introligatorska polegająca na wycięciu wydrukowanej pracy.

Szparowanie – wyodrębnienie pożądanego elementu z projektu graficznego np. poprzez usunięcie tła.

Kaszerowanie – oklejenie przeważnie grubszych materiałów (karton, tektura) cieńszym papierem, zadrukowanym lub nie, zazwyczaj w celach dekoracyjnych.

DTP – przygotowanie materiałów do druku.

Proof cyfrowy – specjalny wydruk cyfrowy mający na celu odwzorowanie kolorów w przyszłym druku. Kolory jakie widzimy na monitorze mogą odbiegać od rzeczywistych dlatego zalecamy wykonanie takiego wydruku próbnego szczególnie przy drukach wysokonakładowych lub kosztownych.

Druk offsetowy – druk wysokonakładowy, charakteryzuje się niskim kosztem jednostkowym przy dużych nakładach, wysoką jakością i większym kosztem uruchomienia samego procesu druku. Maszyny offsetowe drukują przeważnie z palety CMYK i/lub PANTONE. Opłacalny w przypadku druku ulotek, plakatów, folderów, broszur, plakatów, biletów, naklejek, katalogów, książek, kalendarzy, notesów, biuwarów.

Druk cyfrowy – niskonakładowy, możliwość druku pojedynczych egzemplarzy, opłacalny przy niewielkich nakładach, brak kosztów „rozruchowych”, nieco gorsza jakość, stosunkowo niewielki spadek kosztów jednostkowych przy zwiększanym nakładzie. Drukiem cyfrowym zasadniczo możemy wydrukować większość tych samych materiałów co drukiem offsetowym ale należy pamiętać o kwestiach jakości wydruku.

Druk solwentowy – technika druku stosowana przeważnie do druku wielkoformatowego np. bannery, rollupy.

Sitodruk – technika druku stosowana np. na tkaninach, drewnie, plastiku. Opłacalna przy większych nakładach. Przed drukiem wymagane jest przygotowanie matryc, osobno na każdy kolor zawarty w projekcie. Przeważnie stosowana do nadruków bez przejść tonalnych.

Druk DTG – technika drukowania na tkaninach, białych i kolorowych (na kolorowych wymagany jest poddruk kolorem białym) (głównie bawełna), stosowana dla projektów z dużą ilością kolorów, przejść tonalnych. Dobre odzwierciedlenie projektów graficznych, stosunkowo niska trwałość nadruku.

Druk sublimacyjny – stosowany głównie dla projektów z dużą ilością kolorów, przejść tonalnych. Przeważnie stosowana na tkaninach poliestrowych białych, lub innych specjalnie przygotowanych do tego podłożach (np. breloki, kubki). Wysoka trwałość nadruków, brak kosztu przygotowalni.

Druk UV – cyfrowy druk w pełnym kolorze na różnych powierzchniach (plastik, drewno, metal, szkło), powierzchnie zadrukowane muszą być płaskie bez wystających elementów (tak samo jak zwykłych drukarkach atramentowych głowica drukując nanosi projekt bezpośrednio na obiekt).

Folia mat/błysk – folia wykorzystywana w celu zabezpieczenia wydruku lub nadania mu odpowiedniej faktury. Należy pamiętać, że wybierając folię mat, nasz projekt będzie miał nieco mniej intensywne kolory. Najpopularniejszy rodzaj folii przy zabezpieczaniu wizytówek.

Lakier wybiórczy UV – stosuje się go w celu uwydatnienia (błysk) wybranych elementów z projektu, przeważnie łączy się z go z folią mat dla uzyskania większego kontrastu. Często stosowany na wizytówkach czy w katalogach.

Lakier dyspersyjny – lakier nakładany na wydruki w celu ich zabezpieczenia.

DPI – liczba punktów obrazu przypadająca na cal. Jednostka stosowana do określenia rozdzielczości urządzeń drukujących.

PPI – liczba pikseli przypadająca na cal długości. Jednostka stosowana do określania rozdzielczości obrazów rastrowych.


PRZECZYTAJ WIĘCEJ

Kalendarz marketingowy 2021

Jaką drukarnię wybrać stacjonarną czy online?

Projektowanie materiałów promocyjnych

Ulotki reklamowe formaty