Techniczna strona projektów graficznych
Dlaczego chcecie ode mnie księgę znaku? Nie wiem ile to ma dpi? Co się pan tak tylko pyta, ja che tylko projekt ulotki. Przygotowanie projektu do druku, to zadanie dla grafika i klient nie musi wiedzieć jak to wygląda, dla niego jest istotne aby gotowy wydruk prezentował się tak jak na etapie projektowania. Dla tych co chcą wiedzieć nieco więcej i być świadomi co dostają i dlaczego akurat w takiej formie przygotowaliśmy drobną prezentację od strony technicznej na przykładzie ulotki z logo. Wszystkie materiały poligraficzne przygotowywane do druku mają swoje własne wytyczne ale na tym prostym przykładzie można zobaczyć podstawowe zasady, które tyczą się prawie wszystkich form drukowanych.
Zacznijmy od samego materiału, w tym przypadku będzie to arkusz papieru, dla ulotek najczęściej wybiera się papier powlekany czyli np. kreda 120g w błysku. Nasza ulotka ma format A5, czyli produkt jaki dostaniemy będzie to kartka o wymiarach ok 148x210mm. Drukarnia nie drukuje na kartce 148x210mm tylko na dużym arkuszu gdzie takich projektów graficznych zmieści się kilkanaście – kilkadziesiąt.
Obszar projektu. Przygotowując projekt ulotki A5 grafik musi zaprojektować nieco więcej aniżeli nasze 148x210mm (format netto). Zazwyczaj dodaje się 2-3 mm więcej na każdym boku – to tak zwane spady. Daje to wtedy projekt o wymiarze np.: 152×214 (format brutto). Spady – czyli jednym słowem to co spadnie z naszej pracy po odcięciu. Dlaczego 2-3 mm więcej na każdym boku? Ponieważ maszyna czy też ułożenie papieru może mieć drobny margines błędu. Gdyby spadów nie było a papier był odcięty o 2 mm poza projektem, wtedy mielibyśmy białe miejsce co od razu rzucałoby się w oczy.
Przezorny zawsze ubezpieczony, oprócz naszych spadów zadbać o najważniejsze treści, logo czy też istotne grafiki, dlatego stosujemy jeszcze tak zwany margines bezpieczeństwa. Jest ot obszar mniejszy o ok 3mm po każdej stronie od naszego formatu netto, czyli np.: 146x198mm. W tym właśnie obszarze projektujemy najważniejsze elementy całego projektu. Teraz już wiecie, dlaczego grafik czasem mówi, że czegoś już się da przesunąć bliżej krawędzi :).
Kolory. Większość materiałów przygotowanych do druku wymaga kolorystyki CMYK, ponieważ w takiej kolorystyce drukują drukarnie. Klient przekazujący wytyczne i materiały do projektu ulotki może być zapytany: „Czy ma Pani księgę znaku do logo?” jest to z naszej strony bardzo istotne, gdyż chcemy aby klient zachował oryginalną kolorystykę swojego znaku firmowego. W księdze znaku będzie opisana paleta kolorystyczna i będziemy mieli pewność, że na naszym projekcie logo będzie wyglądało tak samo jak na pozostałych. CMYK to zatem nie wymysł grafików aby utrudnić życie klientów tylko wymóg techniczny. Jeżeli nie posiadamy logo w wektorach, ani księgi znaku tylko sam plik rastrowy w formacie np.: JPG, musimy zdać się na automatyczne przekształcenie kolorów – efekt może być inny, niż w przypadku poprzednich druków. Warto pamiętać również o zasadzie: obraz wyświetlany na monitorze może się różnić od tego na wydruku. Wynika to z różnicy wyświetlanych obrazów na monitorze. Większość monitorów biurowych wyświetla w palecie RGB a druk mamy w CMYK. Do różnicy wynikającej z zastosowania w druku palety CMYK dochodzi też rodzaj papieru, maszyny drukującej oraz rodzaju uszlachetnień – co też ma wpływ na ostateczny wygląd naszego projektu.
Zdjęcia, jak i wszystkie inne elementy, które są grafiką rastrową (tutaj przeczytasz o różnicach między grafiką rastrową a wektorową) muszą spełniać wymóg co do jakości czyli 300dpi w skali 1:1. Czyli muszą mieć rozdzielczość 300 dpi przy wielkości np.: 50x80mm – jeżeli taka jest użyta na ulotce. Czasem zdarza się tak, że mówimy klientowi, – iż niestety ale jego zdjęcie jest niewystarczającej rozdzielczości – ale dlaczego? Przecież ma 300dpi. Tak ale ma 300 dpi w rozmiarze 25x40mm, jeżeli powiększymy je do żądanych 50x80mm będzie miało 150dpi. Czy 300dpi ma takie duże znaczenie i zawsze jest wymagane? Teoretycznie nie, często wystarczają zdjęcia 150-200, ale to zależy od konkretnego przypadku. Gdy mamy zachowane 300 dpi – jest to gwarant, że zdjęcie będzie prezentowało się tak jak powinno.
Akceptacja projektu. Jedna z najważniejszych rzeczy, pamiętaj aby dokładnie sprawdzić wszystkie teksty, mimo że je sprawdzałeś przed wysłaniem do grafika, to w trakcie prac, mogło się coś zmienić lub wkradła się literówka. Po oddaniu pracy do druku możesz już nie mieć możliwości zatrzymać produkcji i dostaniesz np.: 10 000 sztuk ulotek a5 z błędnym tekstem lub niewłaściwą formą logo.
Tak wyglądają podstawowe sprawy techniczne związane z przygotowaniem projektu dla naszej przykładowej ulotki a5. Mamy nadzieję, że teraz już wiesz dlaczego czasem mamy tyle pytań lub co nas ogranicza w tworzeniu projektów.
PRZECZYTAJ WIĘCEJ