Typografia co to jest?
Słowa mają moc, za ich pomocą przekazujemy informacje, komunikaty, dobieramy reklamy i kształtujemy identyfikację wizualną. Ale czy to wszystko dzieje się samoistnie? Nie. Dobrze zaprojektowane materiały cyfrowe wiążą się ze znajomością typografii. Czym jest ta metoda? Po co i jak się ją stosuje? Czy ma to wpływ na Klientów. Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym tekście.
Typografia – definicja i zastosowanie
O tej metodzie możemy mówić w różnych kontekstach, nas najbardziej interesuje jedno znaczenie. Pojęcia to określa układ tekstów wraz z ilustracjami i innymi elementami znajdującymi się np. na plakacie. Co więcej, typografia odpowiada również za dopasowanie liter, w tym ich krój, wielkość oraz kolor.
Metodę tę stosuje się po to, aby przyciągnąć uwagę. Dlaczego to jest tak istotne? Według najnowszych szacunków aż 65% populacji jest wzrokowcami, tak więc nie wystarczy zwykły komunikat, ten komunikat należy także oprawić graficznie. Słowo może być królem, ale każdy król potrzebuje doświadczonego dorady, a tym doradcą jest właśnie odpowiednie projektowanie graficzne.
Typografia odpowiada za to jak słowa będą wyglądać na stronach, ulotkach, wizytówkach itd. Wyobraźmy sobie zbitek liter na plakacie, nieczytelny, niezachęcający. Po to właśnie jest ta metoda i dobrze stosowana pomaga “wybrzmieć” komunikatom.
Jak zapisujemy słowo – krój
Fonty, tudzież czcionki mają ogromne znacznie podczas projektowania różnorodnych komunikatów. Odpowiednio dobrany wygląd liter względem kontaktu polepsza relację nadawcy (np. twórcy bloga) z odbiorcami (np. czytelnikami). Tworząc odpowiednią oprawę graficzną musimy mieć na uwadze wiele czynników, pod względem liter powinniśmy uwzględnić:
- rozmiar czcionki (dostosowany do formatu i urządzeń),
- odległość między wersami,
- zachowanie struktury treści (szczególnie przy artykułach liczy się: wstęp, zajawka, nagłówki, wypunktowanie itp.).
Istotnym elementem, niezwiązanym z krojem, jest kolor liter – dostosowany do kompozycji oraz komunikatu. Jeśli chcemy stworzyć angażujące treści to pomyślmy o typografii jak o stylizacji. Słowa nie mają tylko być, one muszą także wyglądać.
PRZECZYTAJ WIĘCEJ